He volgut
escriure sobre 28 i mig però he fet abans l’exercici de llegir les crítiques
que s’han publicat i ja m’han esbravat totes les observacions i tots els
elogis. Però intueixo que hi ha molt més
a l’obra que el que hi és explícit, i vull provar de trobar-ho i de dir-ho:
Torno a veure-la,
a deixar-me portar per aquesta festa sorprenent i després vaig a escoltar Jeroni Rubió a la
sessió oberta del dia 12 on, amb una proximitat i una sinceritat molt generoses
ens comenta com ha treballat l’adaptació
i ens lliura una cronologia dels textos
de l’obra i de les creacions que els relliguen.
I és després
d’escoltar-lo, o potser mentre l’escolto que se m’apareix qui hi
ha també a 28 i mig . És Pere Calders com a referent subliminal en la inspiració i la forma.
I em pregunto
si l’Oriol s’ha adonat que el Pere
Calders que potser va llegir a l’escola,
pica l’ullet, murri, sota aquest
28 i mig gairebé autobiogràfic.
Jo el veig –
i ho deixo obert- amb l’Antonella buscant i trobant la tòrtora al finestral –la
veiem i la sentim la tòrtora-.
- A l’larbre
que en Marc retira corrents de l’escenari mentre en Xavier crida -Voglio
una donna! hi ha l’arbre de l’Hedera Helix
- En la
fugida del pintor Notxa i després
Antonietta i Federico cap al món de la infantesa com fa Pere Calders que
retorna a la franquesa dels infants –Un
gos és com un rei- el més
emblemàtic, després d’una dramàtica Unitats
de xoc, realisme autobiogràfic sobre la guerra.
- En el
discurs sobre la veritat, la fantasia i la bogeria: Calders en Contes de la veritat oculta.Oculta,
subliminal, només viscuda en un món oníric, desbocat i per això sincer.
- El veig
quan els actors aixequen la boca d’un antic teatre tot invocant la imaginació i
entenc com Calders superà l’exil·li i el
mal gust del feixisme instal.lant el seus personatges en un món imaginari, dolç
lliure,feliç.
- Hi és a
l’escena dels pollastres: l’insòlit, l’imaginable però desitjat: la felicitat
del grup i la crítica subtil i carinyosa
al gall/ al cap de taula del conte de Nadal d’Antaviana.
- També quan
els actors miren d’enllaminar Guido Anselmi parlant del que desvetlla el joc
escènic. Com ells, Calders insisteix enfilat en la subtilesa de la imaginació,
ens envaeixeix de contes subtils, insisteix.
- Els textos
sobre la mort. La resistència en acceptar que tots morirem. A Mig d’amagat Calders treu un mort que no
sap que ho és o que dissimula, i la família
que tampoc se n’adona, i l’asseuen a taula fins que...(no ho dic).
- I al final, tots els actors tocats i enduts
per la mateixa música/ tots els personatges de Calders s’assemblen, són
inconfusibles, innocents, pallassos, infants lúcids i dansen enllaçats en el
món feliç que l’autor ha triat per a ell mateix. A Tots els contes els trobem.
I, com en
Calders, en el collage de 28 i mig sorprenen els contrastos. Ben aviat t’hi
enllamines i et preguntes mentre ets a dins – I amb què ens sortiran
ara?
I amb què ens
sortirà a partir d’ara aquest Oriol Broggi que podria ser el nen de Raspall
que s’ha fet gran?. Ben segur que seguirà amb la veritat subtil
o desbocada de l’altra banda del llençol blanc dels muntatges de la
Perla 29, segur. I farà un tres mil?,una altra cabriola
extraordinària amb actors en estat de gràcia?
Tant de bo, i
ja ho esperem. Mentrestant potser tornaré a veure 28 i mig. perquè sospito que
encara no he vist tot el que hi ha a dins.
Mercè Voltas
Filòloga
Membre d'#AsSocPerla
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada