Isaac Morera forma part del repartiment de
Cyrano. A més de fer d’actor, és el mestre d’armes que ha dissenyat les
coreografies i les baralles que podeu veure a l’obra.
En aquest text ens explica com va descobrir la seva vocació i com es va iniciar en el món de les espases.
En aquest text ens explica com va descobrir la seva vocació i com es va iniciar en el món de les espases.
De
com un actor s'interessa per l'Esgrima Teatral
Entenc que és una
curiositat que, per mi,
té una explicació natural.
Vinc d'una família de
sabaters (creació i reparació
artesanal) i de ballarins.
Per tant, creativitat i
treball sobre l'objecte i
el concepte. Crec sincerament
que aquesta manera de
fer a casa, em
va marcar inconscientment des
del moment que vaig
començar a ballar de
petit- primer- i després
en la meva formació
com a actor.
Durant la meva llarga
estada en la companyia
de dansa-teatre de la
meva mare, veia d'una
manera normal que qualsevol
mitjà per arribar a
transmetre al públic, era
vàlid. Només calia treballar-ho
perquè efectivament fos així
(dansa, teatre corporal, teatre
de text, treball sobre
titelles i objectes, etc.).
En el meu pas
per l'Institut del Teatre,
vaig descobrir l'esgrima teatral. Vaig
tenir la sort de
tenir un Mestre com
en Ricard Pous, que
em va saber transmetre
un valor fonamental: la
versemblança. Així vaig enganxar-me.
No tan per les
innumerables pel·lícules d'espases (de
les que no en
sóc més seguidor que
qualsevol de vosaltres), sinó
pel que es podia
aconseguir amb el treball
amb elles: transmetre al
públic informació important, sobre
la situació que està
vivint determinat personatge, d'una manera
atractiva, creïble i emocionant.
Per tant, la fonamentació
històrica no té una
importància absoluta per mi.
El més important és
com fer arribar al
públic, el què ha
de passar en aquesta
escena (mort, resignació al
destí, odi, prepotència, por,
determinació, etc.).
En aquest punt és
on he enfocat aquest
treball complementari en la meva
formació d'actor: tècniques de
lluita, treball corporal, consciència
del tempo i un
mètode tècnic per fer
arribar la informació que
es vol donar.
Després d'haver creat unes
quantes coreografies per produccions
d'òpera i teatre, l'Oriol
Broggi em dóna l'oportunitat
de participar com a actor
i crear les
coreografies d'esgrima teatral, per la producció
Cyrano de Bergerac.
Com vaig dir en
la roda de premsa
prèvia a l'estrena, és
un dels meus llibres
de capçalera. Per moltes
raons però, pel cas
que ens ocupa, fonamentalment
perquè l'autor- Edmond Rostand-
va elaborar la famosa
lluita del Teatre, d'una
manera nova i no
repetida en cap més
obra que jo conegui.
En aquesta escena, l'autor
descriu en les accions
de Cyrano tot el
que aquest pensa, fa
i farà, tan
en registre de vers
com en registre d'accions
esgrimístiques. No diu explícitament
què fa però, el
què diu ens fa
intuir- si no les
accions exactes que ell
va imaginar- com a
mínim el dibuix coreogràfic
aproximat. Una genialitat d'escena
i una sort
poder treballar sobre ella.
En línies generals i per
exemple, Shakespeare només
et deixa l'espai en
blanc per la lluita
i et diu
com comença i com
ha d'acabar. Amb Cyrano de
Bergerac, Rostand, a més,
et transmet com es
fa i et dóna
molta informació del què
passa en el decurs
de la contesa, com
cap altre autor.
Remuntant-me
a l'inici de
l'article, i per acabar,
penso que és per
això que el fet
que un actor es
formi i en certa
manera s'especialitzi en l'esgrima teatral, no
és cap fet extraordinari.
Respon a la mateixa
naturalesa del Teatre: tenir
la capacitat i els
coneixements de fer arribar,
de la manera més
adient, la informació que
vols al públic. Si
cal ballar, ballant. Si
cal cantar, cantant, si
cal lluitar, lluitant, etc.
No és tot plegat
interpretació? Molts noms, moltes
maneres, molts estils i
registres, un sol concepte.
A partir d'aquí, creativitat
i treball.
Isaac Morera
Isaac Morera
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada