Un dia el Ferran,
en sortir d’un dels primers assajos, deixa anar allò de “podríem anar a
Irlanda”… En tots els muntatges que el Ferran ha fet a La Perla hi ha hagut una
expedició irlandesa, ja gairebé la ruta està feta i la organització de
l’escapada és relativament senzilla, coneixem els hotels, coneixem el lloguer
dels cotxes i els aeroports… el que també resulta sempre meravellosament fàcil
i no deixa de sorprendre’ns és com tothom s’apunta amb il·lusió a l’aventura.
Un cap de setmana a Irlanda. Un cap de setmana que l’agenda queda ocupada i que
es comença a visualitzar com aquelles hores que passarem junts i trepitjarem
l’escenari real de les històries que expliquem, respirarem el paisatge i ens
coneixerem, clar… Farem companyia!
Els dies van
passant i finalment som 17 persones les qui un divendres ens trobem al Prat per
volar cap a Irlanda. 17!!! El viatge comença amb un esmorzar ràpid a la
terminal 2, els vincles i la màgia comencen a donar-se. Els actors es van representant
a ells mateixos, els anem descobrint. Els tècnics fan bromes. La gent d’oficina
deixem de ser “la gerent”, “la de premsa”. La de vestuari va molt mona (i és
molt mona) i el de so porta un micro per captar els sons reals de l’expedició.
Comença el viatge més fascinant, el de debò, el que va creant noves relacions
entre nosaltres. El que lentament va
descobrint a cadascú, en cada broma, en cada foto, en cada àpat..., per
començar a relacionar-nos entre tots com a persones que no es coneixen i que al
llarg de les hores que passen juntes aniran creant una companyia en el sentit
més bonic de la paraula. Una gent que es fa companyia, que caminen junts durant
unes hores i que viu (s’exposa a) l’aventura.
Arribem a
Glenties de nit, després de moltes hores de viatge. Primer en avió, després en
furgonetes... per carreteres irlandeses, conduint per la dreta i esquivant
zones de pluja, boira i fins i tot
pedregada. Vaques, ovelles marcades amb diferents colors, vegetació i de tant
en tant alguna casa, perduda, que crea taques al paisatge. Habitatges que
semblen prefabricats i que sempre tenen les cortines obertes. Busquem dins les
cases però no hi veiem mai ningú... on s’amaguen els irlandesos?
Glenties és el
que Brian Friel anomena Ballybeg. Un poble petit petit, d’una sola carretera,
amb 4 cases a cada banda i un hotel a l’entrada. És la ciutat més neta
d’Irlanda, ens diuen... No sembla complicat, donades les dimensions. A l’hotel
ens esperen. Els de Barcelona. Els actors. Deixem les maletes i ens trobem al
pub que hi ha a baix, per assaborir les primeres cerveses i allí ja ens trobem
amb una dona que ens explica que el seu marit és músic, que la seva filla viu a Barcelona i que
la casa de les Mundy no queda lluny. Diu fins i tot que vindrà a veure l’obra. Després
d’un sopar tranquil, traiem el cap al pub del poble, i cansats anem a dormir
aviat.
L’endemà engega
amb un esmorzar clàssic i desitjat... aquells ous amb bacó, i salsitxes i
botifarra i pa amb mantega. Allò que menges amb il·lusió i després penses, però
com pot aquesta gent esmorzar això cada dia?
Pugem a les furgonetes i anem a
buscar el veí Francis, a dues cases de
l’hotel. Ell ens portarà fins a la casa de les germanes Mundy. Sortim del poble
i a mig kilòmetre ja aturem els cotxes. Baixem i neva. Trepitgem un terra moll
i fred, ens tapem el cap, les orelles i les mans... “és el dia més fred des de
fa 4 anys a Irlanda”, diu el Francis que va amb una jaqueteta, una camisa,
corbata elegant i una gorra de color blau. Tracem un caminet, i trenquem per un
altre fins que... darrere uns arbres apareix la casa. Quina sensació! Quina
emoció! Però si és veritat! Però si existeix! Però si elles sembla que siguin a
dins!!!!
Mira, el caminet per on torna la Rose, i l’arbre on s’enfila el
Gerry... ens abraonem a les finestres i busquem traces. Un crida, “mireu, mireu”...
i tots cap allà. L’altre “però si encara hi ha les cortines”. I més enllà, “què
fort, i l’entrada no l’havia imaginat així però clar... tot quadra”. L’obra de
Friel passa davant els nostres ulls. Quasi sentim les veus de les germanes com
parlen dins de casa, i sembla que l’Agnes obri la finestra de la dreta per
cridar la Rose, i la Maggie surti amb el davantal, eixugant-se les mans, per
anar cap al galliner a buscar un ou. Entre la boira ens sembla veure la silueta
del Gerry que ve amb el seu bastó xiulant perquè el Michael el senti. I la
Chris, que endreça al pis de dalt. I la Kate que llegeix vora el foc... i el
Jack? Per què no veiem el Jack? Que dorm?
Amb cert silenci
tothom escolta la veu de les Mundy, amb cert respecte tots caminem entorn la
casa i per vergonya no ho fem però quasi t’abraçaries a les parets, als arbres
perquè et desperta una cosa... una sensació, una emoció ser allà... en mig
d’aquell paisatge que havies imaginat i que ara veus que és veritable.
Quan el fred ens
pot, marxem de nou cap a les furgonetes i en Francis ens porta fins al garatge
de casa seva on guarda alguns objectes que hi havia a la casa de les Mundy (la
ràdio! el baül de l’oncle Jack, la caixa de costura de l’Agnes, ... ). Tots ho
mirem amb ulls de taronja. I ell, amb emoció ens explica que va comprar la casa
a Brian Friel (era la casa d’estiueig de l’actor, nascut a Glenties). La casa on
l’any 1998 es va gravar la pel·lícula Dancing
at Lughnasa amb Meryl Streep al repartiment. La idea d’en Francis és
convertir la casa en una casa museu, dedicada a l’autor i també a la seva obra,
en especial a Dansa d’agost.
El dia continua.
Ara anem a Lough Anna, el llac on desapareix la Rose i on el Danny Bradley li
fa el que no sabrem mai però imaginem fàcilment. Quina impressió, fins i tot hi
ha la barca! Calfred!
Després, ens arribem al cementiri on hi ha enterrat Brian Friel, mort el passat mes d’octubre. Un forat a terra, dalt un turó ple de tombes. El cementiri començat per baix es va enfilant a la terra per estar cada vegada més a prop del cel. Tombes de marbre, panteons humils i amb verdet, pobres i cuidades sepultures i la més recent encara feta només de terra. Terra sobre terra. Ens reunim tots al voltant del forat... ens sentim a prop de Friel, perquè diem i direm dia rere dia les seves paraules, i de sobte, pensar que el seu cos està allà, sota els nostres peus. Calfred de nou! I bufa un vent... i cauen flocs de neu, i no se sent res, i la humitat ens va gelant per dins, i l’Irlanda més rural se’ns va posant a l’imaginari.
Després d’això el
viatge continua. Fem un picnic en un pub. Visitem els penya-segats de Slive
League. Passegem per Donegal. I al vespre, fem unes cerveses en un pub, perdut
al mig d’una carretera, gairebé en un garatge d’una gent, que ens obra la porta
i que ens convida a prendre unes pintes en un espai petit on hi ha més de 8
persones amb violins, acordions i banjos a les mans i que amb els ulls tancats
toquen melodies irlandeses. Quasi no parlen entre ells. Quasi prenen per normal
que arribin 17 persones de fora, quasi sembla que no passi res. Al llarg de la
nit va arribant gent amb el seu instrument i se suma a la música... també algú
dels nostres pren instruments prestats i toca al ritme que els marquen els
locals. Quina sintonia estranya, quina germanor trista, quina situació única.
Sort d’un grup de dones que parlen com a lloques i que vestides de diumenge (o
de sábado noche) ens expliquen que
allò és una festa i que s’aixequen i es posen a ballar.
L’endemà desfem
el camí. Tornem a fer les 5 hores de carretera. De paisatge verd, gris, amb les
ovelles que continuen creant punts de color a la carretera (colorins gairebé,
perquè van tintades) i entre pluja, vent, fang... arribem a l’aeroport. Avió...
i cap a casa.
Han estat tres
dies. La sensació és de tornar de colònies i necessitar una dutxa i sentir
enyorança del grup. Ja res tornarà a ser com abans. Dimarts a l’assaig ens
abraçarem d’una altra manera i ens direm bon dia diferent. I al grup de WhatsApp començaran a córrer les fotografies... i quan les paraules sonin a escena tindran
un pes diferents, i un color, i una vercemblança que ens farà esgarrifar
d’emoció. I segur que això no només ens passarà a nosaltres, sinó que anirà més
enllà... i per això, haurà valgut la pena portar a terme l’aventura.
Anna Madueño, La Perla 29
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada